Възражение

Възражение от сдружение Балканка против продължаващите кражби на баластра от Марица в района на Садово и сигнал до министъра на РРБ за хипер некачествения насип на магистрала Хемус

С ОФИЦИАЛНО ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ

Уважаеми дами и господа,

Скъпи приятели,

Моля от МРРБ, МЗХГ и МОСВ да приемете в прикачения файл Възражение срещу узаконяването на поредната кражба на инертни материали от Марица при Садово и Раковски!

Позволете ни да изразим учудване, че директорът на БДИБР Васил Узунов все още не е уволнен. Нищо, явно ще се наложи ние да имаме грижата за това.

Настояваме също така министър Андрей Цеков да обърне специално внимание на втората част на възражението, отнасяща се до некачествения насип на магистрала Хемус!

Моля, МРРБ, МЗХГ и МОСВ да ни изпратят входящи номера!

Предварително благодарим за разбирането и съдействието на всички.

С непресъхващо уважение,

Искрено Ваш
Димитър Куманов
Главен съветник Околна среда
Сдружение Балканка, гр.София

ДО:
Министъра на земеделието, храните и горите
г-н Кирил Вътев
Министъра на регионалното развитие и благоустройството
г-н Андрей Цеков
Министъра на Околната среда и водите
г-жа Юлиян Попов
Копие до:
Директора на Напоителни Системи ЕАД
г-жа Снежина Динева
Директора на АПИ
г-н Ясен Йорданов
Директора на РИОСВ Пловдив
г-н Ивайло Йотков
Директора на БДИБР
г-н Васил Узунов

ВЪЗРАЖЕНИЕ

Против: Продължаващата безобразна кражба на инертни материали от коритата на реките на територията страната като цяло и особено на територията на БДИБР, маскирана като „почистване“ на речните корита, и в частност срещу ИП за „Почистване на коритото на р.Марица от наносни отложения, саморасла растителност и укрепване на бреговете с цел осигуряване на нормална
проводимост“ в землищата на с. Поповица, общ.Садово и с.Чалъкови и с.Белозем, общ. Раковски, област Пловдив, с възложител Венигаз ЕООД

Подател: Сдружение „Балканка”, гр. София, ул.Челопешко шосе No26

Уважаеми госпожи и господа,

Възразяваме пред Вас, срещу безобразната кражба на инертни материали от коритата на реките в поречието на Марица и от самата нея, които под ръководството на директор Узунов на БДИБР и на директор Йотков на РИОСВ Пловдив през последните години придобиха характер на пандемия. Областните управители съставят фалшиви междуведомствени комисии, на които посочват избраните
предварително от близки до тях фирми участъци за „почистване“, от които изнасянето на откраднатата дървесина и особено на инертните материали да е полесно.

В комисиите участват представители на Басейновата и на РИОСВ, на ИАГ и пр., които са умрели от страх да не ги уволнят, и подписват като попове протоколите за необходимостта от „почистването“ в участъците, които областният им е наредил, защото иначе ще ги уволнят.

Впоследствие налитат багерите и изкореняват крайбрежната растителност до дупка, а после ровят из реката докъдето им стигат кофите! Откраднатите инертни материали винаги се изнасят на някакви си имоти, за които винаги за пред Басейновата и РИОСВ фирмите имат сключен договор за наем, а после инертните материали изчезват по неведоми пътища, никой не знае къде, а всички знаят, че те отиват в строителството, без да се плаща концесионна такса на държавата за откраднатото подземно богатство, което е иззключителна държавна собственост според Конституцията.

Как точно се извършва това „почистване“ по Марица можете да видите от следните видеоматериали:

Наглостта на организираната престъпна група, съставена от областните и директорите на БДИБР и на всички РИОСВ в поречието на Марица, особено на РИОСВ Пловдив, е стигнала дотам, че на места даже има монтирани стационарни драги, които вече са удълбочили коритото на Марица до повече от десет метра, а разрешителното им за „почистване“, тоест за ползване на повърхностен воден обект
се подновява от директора на БДИБР всеки път, след като изтече срокът на предишното. Ето ви един пример при вливането на Чая:

Прочее, те се опитаха да крадат и от река Искър в София в района на Герман ведно с кметицата Фандъкова, обаче там ги блъсна товарния влак, та успяха да направят само това:

Разбира се, същото става и по Струма, Места и другаде. Като резултат реките се вкопават, подземните води потъват, кладенци пресъхват, къщи на населените места се напукват, основите на мостовете увисват във въздуха, унищожават се напълно местообитания и видове, опазвани в Натура 2000, и т.н. и т.н. Ето един последен пример от десетките, какво стана при село Мирово, пак на Марица:

https://btvnovinite.bg/bulgaria/trevoga-ot-ekologichna-katastrofa-s-r-marica-zaradi-otstranjavane-na-nanosi.html

И тия нагли престъпници от държавните органи продължават и нямат спиране! А междувременно елементите на критичната инфраструктура – мостовете, ще бъдат размазани при следващото земетресение, ако не паднат преди това, защото всички мостове по Марица вече са подкопани и основите им стърчат с по три-четири метра във въздуха над водата, а те продължават да копат, ли копат! Прилагаме и становище на АПИ по този въпрос – вижте какво пише за моста на път II-86.

При Мирово от последния репортаж даже вече изхарчиха 2.5 милиона лева за някакво фалшиво укрепване на основите на моста, обаче Марица и него вече го подкопа, защото то беше супер некадърно, а и реката продължава да се вкопава заради другите „почиствания“ нагоре по нея!

Тук обаче ще поставим акцент върху факта, че като следствие от вкопаването на реките, се подкопават и застрашават и дигите покрай тях, затова при всяка по-голяма вода винаги има скъсани диги. И няма никакво значение дали в участъка за поредното „почистване“ има диги или няма, защото цялата река си потъва навсякъде, заравнявайки дупките с материал от по-горните участъци, където не е почиствано все още, а там може да има и диги.

Разбира се, парите от откраднатия и изчезнал незнайно къде инертен материал по никакъв начин не се разпределят между участниците в ОПГ, които организират и осъществяват „чистенето“, защото те само изпълняват държавния си дълг в неследваща се облага за изпълнителите.

Конкретен повод за това възражение е предстоящата поредна кражба на инертни материали от Марица в общините Садово и Раковски, вече съгласувана от директора на БДИБР Васил Узунов, чието изящно становище за допустимост се открива на следния линк:

https://earbd.bg/files/File/Stanovishta_dopustimost/2024/March/%d0%9f%d0%a3-01-868(3).pdf

Характерно за това ИП е, че то ще се извършва между дигите, които би трябвало да се поддържат от НС ЕАД, а както пише в самото становище, водните откоси на дигите вече са нарушени. Разбира се, „почистването“, за което в становището на Узунов никъде не пише, че е съгласувано от НС ЕАД, а е съгласувано само минаването през дигите, ще се извърши по същия начин, който показахме по-горе. Ето Ви го пак, да не го забравите:

ВАЖНО:
Тука обръщаме внимание, че НС ЕАД е направила проект за укрепването на дигите, а в становището на Узунов са изброени някакви си укрепвания на бреговете, за които не се споменава да има проект. Не са проведени и необходимите хидравлични изчисления, които Узунов ги е изискал в заключението на стр.5 едва за следващия етап – Издаване на разрешително по ЗВ. Пак там е изискал и
съгласуване на процесното ИП от НС ЕАД…

И как тогава се доказа необходимостта от „почистването“ и кражбата на баластра без никакви хидравлични изчисления, бе, Узунов?

И как тогава процесното ИП било допустимо да рови из реката покрай нарушените диги, без да има проект и без да е съгласувано от НС ЕАД сега? Ами ако проектът е толкова тъп, че даже и НС ЕАД не го съгласува? Те ще съгласуват ли да се краде баластрата в корито на реката докъдето стигат кофите на багерите или няма да съгласуват, А? Клон Марица ще съгласува всичко, разбира се, за да не ги
уволнят, ако турят прът в спиците на Далаверата!

Обръщаме внимание също така, че Узунов ни съобщава в становището си, че НС ЕАД клон Марица е съгласувала извозването на наносните отложения, тоест на откраднатите инертни материали, да става чрез преминаване през дигите /каква Изненада/. Сигурно на клон Марица не е известно колко точно тежат камионите, пълни догоре с наквасен инертен материал, и си мислят, че откраднатото ще се
извозва с каруци, да не говорим дали са чели чл.144 от ЗВ, още повече че дигите били нарушени…?

На второ място съобщаваме на министър Цеков, че насипът на магистрала Хемус в района на Боаза на река Вит е изпълнен с крадена от коритото на река Вит чорба от тиня, несортирана речна баластра, чимове, коренища и стари чепици!
При всеки следващ министър на РРБ правим това нещо, като гарантираме, че можем да заведем контролните органи на място и да им покажем къде да ударят една-две сонди през насипа, за да разкрият калта и чепиците. Ще открият също така, че насипът беше направен директно върху нивите на хората, Без да е иззет хумусният слой даже!

Ето видео да видите самата кражба:

Ето едно видео, да видите калта, несортираната баластра и чимовете в насипа:

А ето как един багер изземваше хумусния пласт около насипа, след като той беше направен, за да изглежда, че и под насипа хумусът е иззет:

Ня това видео също се вижда калта, а после нея я засипаха с малко трошен камък и всичко е точно.
Обръщаме внимание на министър Цеков, че предшественикът му Иван Шишков разпореди проверка, обаче РДНСК Ловеч я направи САМО по документи и ни изкатериха на джанката, че всичко било точно. Обаче калта, чимовете, коренищата, хумусът и т.н. са си там и няма къде да избягат, а всички министри, които са си затваряли досега очите, някой ден ще им се наложи да отговарят защо! .

ИСКАНЕ:

1.Уважаеми министри Вътев и Цеков,

Вследствие на подобните десетки почиствания на Марица през последните години, освен другите невъобразими щети за водите, биоразнообразието и хората, са застрашени елементи от критичната инфраструктура – мостове, диги и пр.

Надяваме се да защитите държавния и общствен интерес и да се намесите процесно ИП да бъде спряно навреме.

Очевадно е, че за този участък трябва да се направи един общ проект, който наистина да реши едновременно проблемите както с укрепването на дигите, така и с укрепването на бреговете, ако то наистина е необходимо!

Очевадно е, че цялостният проект трябва да бъде изготвен и изпълнен от един инвеститор – НС ЕАД, за да може само един да носи отговорност за цялото упражнение, а не Венигаз да изрови реката на 6-7 метра дълбочина, па после НС ЕАД да си бере гайлето!

Очевадно е също така, че укрепването на бреговете и копането из Марица трябва да бъде проектирано ведно с проекта за възстановяване на дигите, защото Узунов никъде в становището си не споменава и дума, че съществува проект за укрепването в трите участъка, описани от Него на стр.2. Също така Узунов е забравил да изиска такъв проект на укрепването в Заключението си на стр.5.
Неслучайно, защото при всички почиствания на Марица досега само се краде инертния материал, а после укрепванията не се извършват въобще, иначе Далаверата ще фалира.

Настояваме също така да се види Какво става в тая НС ЕАД клон Марица и защо те си затварят очите за безобразията, съгласувайки всичко възможно!

Ако не се вземат мерки, крайният резултат ще бъде, че Венигаз и описаната тук ОПГ ще отнесат инертните материали и ще си разделят парите, а после, когато дигите се сринат заедно с подкопаните брегове при първото наводнение, пак НС ЕАД ще бъдат виновни!

Обръщаме Ви внимание, че състоянието и опазването на критичната инфраструктура е Въпрос на националната сигурност и, ако Вие и този път не вземете мерки описаната тук ОПГ да бъде разбита и всичките замесени лица не бъдат уволнени, ние ще имаме грижата да уведомим ДАНС и ПРБ, ако с бездействието си и Вие станете съучастници!

Те ще крадат като луди, а после отговорността за Белята ще отнесе друг? Тоя път Няма да стане!

2.Уважаеми министър Цеков!

Настояваме Вие да разпоредите проверка на насипа на магистрала Хемус в района на река Вит при Боаза на място, а не по документи! Само една сонда през целия насип и само един шурф в петата на насипа ще Ви разкрият голата истина, която, така или иначе ще лъсне след пускането на участъка в експлоатация! Изразяваме готовност да покажем къде да се бие първата сонда и да се удари първият шурф.

  1. От хипер неадекватния министър на ОСВ нищо не щем, защото той досега си затваряше очите за безбройните такива кражби, занимавайки се само с бъдещите си шарани в реките на София, и от него нищо смислено не може да се очаква. Освен другото, Той и без това вече е с единия крак в затвора заради престъпленията Му срещу държавата по проекта Fast Danube, така че в най-скоро време Той ще бъде зает със съвсем други неща, по друг начин, на други места.

Разбира се, не бива да се забравя, че основно действащо лице в сагата по река Вит за магистрала Хемус беше сегашния заместник министър с ресор Води – големия приятел на сдружението Петър Димитров…

Накрая моля, да ни уведомите на посочения в началото електронен адрес в законоустановенния срок за предприетите от Вас по това възражение действия или бездействия в рамките на Вашата компетентост, за да предприемем или не следващите наши действия в условия на неизбежна необходимост.

Предварително благодарим за разбирането и съдействието.
Сдружение Балканка, гр.София

Дата 24.03.2024г.

ПРИЛОЖЕНИЯ

  1. Приложение No1 – Становище на АПИ относно причините за състоянието на мостовете по Марица.

Подобни публикации