GHS09 aq pollut

Възражение до РИОСВ София от сдружение Балканка относно незаконна кариера до с.Гниляне, община Нови Искър и сигнал до Инспектората на МОСВ

|

В Ъ З Р А Ж Е Н И Е

Относно: Процедура по реда на ЗООС досежно ИП „Добив на строителни материали – пясък и чакъл, годни за добавъчен материал за бетони от находище „Кариерни материали – 4″, землище на кв.Гниляне, район Нови Искър, Столична община“

Уважаеми дами и господа,

 С настоящото Ви уведомяваме, че възразяваме най-категорично срещу процесното ИП, за което се откриват данни в регистъра на процедурите по ОВОС на МОСВ на следния линк:

https://registers.moew.government.bg/ovos/?projectName=%D0%93%D0%BD%D0%B8%D0%BB

%D1%8F%D0%BD%D0%B5  Всъщност, на линка по-горе се откриват две еднакви ИП, за които, учудващо или не, процедурата през 2018г. е прекратена от иначе дълбоко уважаваната от нас г-жа Ирена Петкова, дългогодишен приятел на сдружението, а в момента същата г-жа Петкова процедира отново абсолютно същото ИП???  

Основанието за прекратяване през 2018г. е едно отлично мотивирано становище за допустимост спрямо ПУРБ 2016-2021 на ДР – изх.№ ОБ-4875-(1) от 15.08.2018г., издадено от иначе дълбоко уважавания от нас г-н Петър Димитров, тогава директор на БДДР и също дългогодишен приятел на сдружението /преди да ни прати мутрите при кражбата на баластра от река Вит, за да ги респектираме/. Това становище категорично и безапелационно обективира недопустиост на процесното ИП спрямо ПУРБ 2016-2021 на ДР, който е в сила и понастоящем!!! То се открива на следния линк:

https://www.bd-dunav.bg/uploads/content/files/Stanovista%20za%20Dopustimost/2018/08_2018/4875_15082018.pdf

Ето защо е толкова лесно обяснима изненадата ни, когато попаднахме на ново становище за допустимост за същото ИП спрямо същия ПУРБ 2016-2021 на ДР, в което иначе също дълбоко уважаваната от нас г-жа Румелия Петрова, дългогодишен, упорит и неуморим враг на сдружението и на закона, релевира някакви мъчителни размисли досежно същото ИП, върти и суче наляво, надясно и след сто нарушения на Закона за водите, Наредбата за подземните води и собствения й ПУРБ обективира твърдение, че същото ИП вече било допустимо /според нея/ спрямо същия ПУРБ 2016-2021 на ДР, без нито процесното ИП, нито ПУРБ да са се променили и с една запетая дори! Процесното ново становище на Румелия Петрова № ПУ-04-44-(16) от 27.06.2024г. за ужас на разтревожената общественост се открива на следния линк:

https://www.bd-dunav.bg/uploads/content/files/Stanovista%20za%20Dopustimost/2024/06_2024/01-44_27062024.PDF

Ние намираме сегашното становище на Румелия за подигравка със сегашния министър на ОСВ, защото точно Той е подписал становището за НЕдопустимост от 2018г., а сега Румелия си позволява обичайното за Нея нахалство да Му противоречи, нарушавайки цялата нормативна уредба по опазване на водите, особено питейните, и то в период, в който самият министър полага чутовни усилия за осигуряване на питейна вода в настоящата криза с безброй отчаяни декларации, молби към населението и другите органи и т.н. и т.н. Ето защо предлагаме на министъра да уволни Румелия Петрова моментално, защото Тя се подиграва с Него и минира неуморните Му усилия за опазване на водите с всички възможни средства!

СПЕЦИАЛНА ЧАСТ: 1.

1. Нарушения на Наредбата за проучване, ползване и опазване на подземните води и на ПУРБ

2016-2021 на ДР, който все още е актуален:

 На стр.2 от процесното становище № ПУ-04-44-(16) от 27.06.2024г. за процесното ИП се открива следното волеизявление на Румелия Петрова:

„Тъй като запасите са под нивото на грунтовите води, експлоатацията ще се води под вода. Дълбочината на изкопа в рамките на кариерата ще се определи като средна дебелина на откривката (4.40м.) и на полезното изкопаемо (15.53м.)“

В този случай са приложими изрични забрани от Наредбата за подземните води както следва:

Чл. 61. (1) Опазването на подземните води от замърсяване и влошаване се извършва чрез:

1. прилагане на забраните по чл. 118а, ал. 1 от Закона за водите за:

……………………………………………………………..

в) (доп. – ДВ, бр. 102 от 2016 г., в сила от 23.12.2016 г.) други дейности върху повърхността и в подземния воден обект, които могат да доведат до непряко отвеждане на приоритетни вещества в подземните води, включително разкриването на нивото на подземните води на повърхността;

И след като Румелия е установила, че за целите процесното ИП ще се отнеме повърхностния почвен слой ведно с четири метра откривка, а после ще се копае още 15.5 метра под вода, сочейки че подземното водно тяло с код BG100000NQ030 е в добро количествено и в лошо химично състояние, все пак Тя е съумяла да цитира мярка с код GD_1 и действие към тази мярка с код GD_1_2 от собствения й ПУРБ, която гласи следното:

Забрана или ограничаване на дейности, които увеличават риска за пряко или непряко отвеждане на приоритетни и опасни вещества или други замърсители в подземните води, включително разкриването на подземните води на повърхността, чрез изземване на отложенията и почвите, покриващи водното тяло;

 И след като горните забрани не са Й стигнали на Румелия, тя с половин уста е цитирала още една ключова мярка от собствения Й ПУРБ с код DW_1 и действие към нея с код DW_1_4, която императивно гласи следното:

„4. Спазване на забрани и ограничения в СОЗ съгласно заповедта за определяне на зоната и списъка по Приложение 1 към Националния каталог от мерки (ПУРБ)“

             Наименованието на самата мярка с код DW_1 гласи следното:

„Забрани и ограничениея за изпълнение на дейности в зоните за защита на питейните води и в СОЗ и в буферните зони около водовземните съоръжения“

 И като успяла с триста зора да цитира тази мярка и действието към нея, Румелия посочила също така на стр.4 от процесното Й становище, орязвайки мярката както Й е угодно, че:

„…концесионната площ (Участък 1 и Участък 2) попада в буферна зона (с радиус 1000 метра) около два броя сондажи от находище за минерални води Софийска котловина без определени СОЗ, за които е необходимо спазване на ограничения съгласно Приложение 1 на Национален каталог от мерки към ПУРБ…“ 

 Ако забелязвате – мярката казва спазване на забрани и ограничения, Румелия глътва забраните и сочи само ограничения…???

 На всичко отгоре в прроцесното Становище за допустимост няма нито една дума какви точно са тези забрани и ограничения от Националния каталог и има защо. Причината се крие отново в Румелия, която явно счита, че всички заинтересовани страни ще познават каталога и ще си го въртят на пръста, да не говорим, че особено инвеститорът ще спази тези забрани, без Румелия да ги е цитирала в Становището си, и като самият инвеститор види сред тези забрани пълната забрана за неговото ИП, сам ще се откаже и ще си бие камшика? Браво, бе, Румелия, браво, бе, Петрова!

А междувременно на редове №26 и № 36 от Приложение 1 към Националния каталог от мерки за подземните води се казва следното:

Допълнителни дейности забранени:

1. в пояс ІІ на определените СОЗ; 2. в буферна зона в радиус 1000 м от водовземното съоръжение, когато няма определана СОЗ:

26. Добив на подземни богатства, в т.ч. инертни и строителни материали, под водното ниво

… а на ред №36 от същото Приложение №1 се открива забрана за:

36.             Дейности нарушаващи целостта на водонепропускливия пласт над подземното водно тяло

            Освен горното, на стр.3 от становището на Румелия самата Тя предуреждава за следното:

„При добива на пясък и чакъл, части от подземното водно тяло „Порови води в Неоген-Кватернера – Софийска долина“ с код BG1G00000NQ030 ще се разкриват на повърхността и ще се образува кариерно езеро, при което подземните води  ще се трансформират в повърхностни и ще се създадаат предпоставки за навлизане на замърсители в тях.“  

И въпреки това нещото било допустимо, бе да Й се не види макар!

ПРАВЕН ИЗВОД:

 Както член 61, ал.1, точка 1, буква в) от Наредбата за подземните води, така и актуалният ПУРБ 2016-2021 на ДР, налагат абсолютна забрана за добив на подземни богатства под водното ниво, в това число и за добив на инертни и строителни материали, какъвто точно е случаят с процесното ИП, което Румелия е обявила за допустимо в безобразното си становище за допустимост! Следователно Румелия е нарушила нормативната уредба в неследваща се облага за инвестиора, а неговото ИП е абсолютно недопустимо и е в тежко противоречие с материалния закон! За това безобразие на Петрова ние ще имаме удоволствието да уведомим прокуратуата, тъй като то има съставомерен характер по член 282 на НК, а Тя взе да се превръща в истинска Напаст! 

 А пък фактът, че Румелия си умива ръцете с някакъв си хидрогеолог, платен от инвеститора, който Й бил заявил, че било нямало да се окаже негативно влияние върху качествения състав на подземните води, въобще няма да я спаси, тъй като процесният „хидрогеолог“ е зяпал в тавана и не е представил никакви доказателства какво ще се случва по време на добива и в годините след концесията с огромната дупка, която ще я зареже пълна с вода, за да се давят хората и децата им в нея, въпреки алабализмите за „рекултивация“ и т.н.! И това Чудо попада в РЗПРН според стария ПУРН 2016-2021, а пък Румелия твърди, че вече не попадало в границите на заливане в  РЗПРН BG1_APSFR_IS_041  според новия ПУРН 2022-2027, което наистина е голям майтап и вероятно се дължи само на наличието на диги в района, но тези проблеми са маловажни предвид останалите абсолютни забрани за процесното ИП!  

 Ето защо, специално за Румелия се налага да подчертаем, ЧЕ Нито един хидрогеолог у нас НЕ Може да отмени Нито Една от забраните в законите, наредбите и собствения Й ПУРБ, колкото и на Нея да Й се иска обратното!

Прочее, доколкото единият сондаж се намирал на 300 метра южно от границите на концесията, а другият сондаж се намирал на 400 метра североизточно, става ясно, че от площта трябва да се изключат очертаните площи, попадащи в окръжностите с радиус от 1000 метра около тези водоизточници, а това значи да се отнемат сеченията на окръжностите с размери 600 метра и 700 метра откъм водоизточниците навътре в площта, в които е забранен добив под водното ниво и корабчето-грайферен багер на инвеститора и на Румелия няма да има къде да плува, а ще остане на сухо заедно с тях!

Разбира се, така ще се спази забраната от ПУРБ, но забраната по чл.61 на Наредбата забранява разкриване на подземните води на повърхността и се отнася за цялата площ на процесното ИП!!! Точка.

  • Напоителни системи ЕАД, АПИ и Железопътна инфраструктура

 Концесионната площ на процесното ИП попада на 50 метра от дигата на река Искър според становището за допустимост от 2018г. и на 80 метра от дигата според становището на Румелия от 2024г., а две от другите страни на концесионната площ са в непосредствена близост до ЖП линията и Околовръстния път на София. Същата площ се пресича и от ГОК1 на ОПС Гниляне, а този канал се поддържа от Напоителни Системи ЕАД. 

 Сред изброените от кандидата за инвеститор документи, които е приложил към уведомлението, никъде не се откриват документи, удостоверяващи съгласието на държавните органи, които поддържат дигата, ГОК1 на ОПС Гниляне, ЖП инфраструктурата и околовръстния път на София, които са в непосредствена близост до процесното Му ИП!

 Тук особен интерес се поражда от наличието на отводнителния канал на НС ЕАД, тъй като от двете му страни Румелия и инвеститорът смятат да копаят огромни дупки, най-малко 20 метра дълбоки, в които да плуват корабчета, въоръжени с грайферни багери, а тези багери на практика нямат ограничения за дълбочината на ровенето. 

  • Неправоспособен възложител

 В Приложение №2 на уведомлението е приложен списък на собствеността на засегнатите имоти, от който се установява, че кандидатът не е собственик на нито един имот, а 99% от имотите са частна собственост! Следователно кандидатът на инвеститор не е доказал правата си да инициира и осъществи процесното ИП в чужди имоти,  не отговаря на определението за възложител от §1, т.20 от ДР на ЗООС и не може да бъде третиран като такъв от всички държавни органи, включитело и от директора на РИОСВ София! 

ИСКАНИЯ:

До директора на РИОСВ София:

Уважаема госпожо Петкова,

Въз основа на гореизложеното настояваме да прекратите процедурата за процесното ИП незабавно! Това няма да е първия случай, когато директор на РИОСВ прекратява процедура заради незаконосъобразност на положително становище на директор на БДДР, иначе ще станете съучастик в престъплението по член 282 от НК! Разбира се, ние също така ще обжалваме всяко Ваше решение, различно от прекратяване на процедурата, и ще спечелим в съда без проблем.

До министъра на ОСВ:

Уважаеми г-н Димитров,

Въз основа на гореизложеното настояваме да уволните г-жа Румелия Петрова незабавно, че тази женица съвсем изтрещя! За Нея няма забрани в който и да било закон, наредба, план за управление и т.н.! За Нея няма невъзможни неща и гази всичко наред, все в облага на инвеститори, които искат да унищожат водите по един или друг начин! Тя е световен рекорд!

Предварително благодарим за разбирането и съдействието на всички!

 Дата 07.07.2024г.     

Подобни публикации