GHS09 aq pollut

Сигнал от сдружение Балканка до Инспектората на МОСВ и до областния управител на област Пловдив против действия на директорите на БДИБР и РИОСВ Пловдив относно застрояването на остров Адата на река Марица в чертите на гр.Пловдив

|

С ОФИЦИАЛНО ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ

Уважаеми дами и господа,
Скъпи приятели,

Моля, Инспекторатът на МОСВ и областният управител на област Пловдив да се запознаят със сигнала ни в по-долу!

Надяваме се от Инспектората на МОСВ да имат предвид, че по-горестоящият тям министър на ОСВ е свързано по случая лице и да действат внимателно, за да не ги уволни, преди самият Той да бъде уволнен заради провала на министерството при управлението на водите у нас. Връзката на министъра на ОСВ обяснява активизирането на процесното ИП сега и се установява от следния линк:

https://narod.bg/2023/05/07/%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%8A%D1%80-%D0%BD%D0%B0-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%BC%D1%8F%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D0%B4%D0%B5-%D0%BE%D1%81%D1%82/

До останалите получатели изпращаме Сигнала за информация, а и за да може кметът на Пловдив също да се подготви за евентуално последващи наши общи процесуални действия по реда на АПК, до които се надяваме да не се стига!

Извън горното, използваме случая също така да споделим колеблива неувереност досежно бъдещите творчески планове на министър Попов /все още/ по отношение на реките на София, в които възнамерява да отглежда шаранови риби в най-скоро време, тоест дорде не речеш, понеже не Му остава много и без това.

Поздравления за срещата в МОСВ за реките на София „с всички“ заинтересовани страни. Сред „всичките“ заинтересовани страни и Грийнпийс БГ авторитетно издували бузи, а останалите „всички“ никой не ги е чувал дори, но това не е проблем.

Проблем обаче е обявеното намерение за някакви си  нови „линейни“ паркове около неуточнени Сф реки, от което се сещаме и за бившия „линеен“ парк на Фандъкова по Искъро около акваторията на Герман…

Също така се сещаме за благородните намерения на кмета на Пловдив Иван Тотев да си усвои едни над 40 милиона лева за „усвояването“ на коритото на Марица в рамките на града…

Споменаваме тези неща в качеството си на силно незаинтересована засега страна по отношение на всякакви линейни крайречни паркове, за да Ви уведомим, че такива паркове в София няма да има по незаконния начин, по който си ги представяте, и сте имали нахалството да ги обсъдите с „всичките“ заинтересовани страни, без кръчмаря, разбира се. Ние ще си седим най-незаинтересовано и спокойно, докато Вие не тръгнете да нарушавате законите, и тогава ще Ви се случи това, което се случи на Иван Тотев в Пловдив или на Фандъкова преди време с нейния незаконен линеен парк по Искъро в акваторията на Герман, независимо от мижавата подкрепа на „всички“ заинтересовани страни, която явно сте си осигурили с обещания и те да топнат жадни човки в Далаверата Ви по „усвояването“. Откажете се от парковете навреме, освен за шараните на министър Попов, които учтиво очакваме с нетърпение, да ги изловим.

Накрая молим от МОСВ и от областната управа на Пловдив да ни изпратите входящи номера на сигнала за нарушенията във връзка с остров Адата!

Предварително благодарим за разбирането и съдействието на всички.

ДО:
Директора на Инспектората на МОСВ

г-жа Надежда Кайнакчиева

Областния управител на област Пловдив
г-н Илия Зюмбилев

Копие До:
Министъра на Околната
среда и водите
г-жа Юлиян Попов

Директора на РИОСВ Пловдив
г-н Ивайло Йотков

Директора на БДИБР
г-жа Васил Узунов

Кмета на гр.Пловдив
г-н Костадин Димитров

СИГНАЛ

Относно: ИП за „Промяна на ПУП- план за регулация на ПИ №№ 56784.520.1 и 56784.520.2 по кадастрална карта и кадастралните регистри на гр.Пловдив“

Във връзка с: Незаконосъобразност на процедурата по реда на ЗООС и свързаните с нея действия на директорите на РИОСВ Пловдив и БДИБР

Подател: Сдружение „Балканка”, гр. София, ул.Челопешко шосе №26

Уважаеми дами и господа,

С настоящото Ви уведомяваме за нарушение на законите, извършено от страна на директорите на на РИОСВ Пловдив и на БДИБР при процедурите по ЗООС досежно горепосоченото Инвестиционно Предложение.

За процесното ИП директорът на РИОСВ Пловдив е издал уведомление по чл.8, ал.4 от Наредбата за ЕО, с което инвеститорът се уведомява, че процесното ИП подлежи на процедура по преценка за необходимостта от ЕО. Съобщението за това действие на директора на РИОСВ Пловдив се открива на сайта на самата РИОСВ с дата 13.02.2024 и съдържа писмо с дата, която ще настъпи след близо една година изх. № ОВОС-3051-2/22.12.2024 на следния линк:

https://plovdiv.riosv.com/main.php?module=documents&object=category&action=list&doc_cat_id=44

I. Обща част:
Сдружение Балканка е възразило на най-ранен етап срещу реалзацията на процесното ИП, като изрично е посочило на „компетентните“ органи на МОСВ, че кандидатът за инвеститор следва да докаже правата и качеството си на възложител на ИП по смисъла на т. 20 от ДР на ЗООС. Възраженията ни са регистрирани с входящи номера ОВОС-3051-[6-7]/24.01.2024 на РИОСВ Пловдив и № ПУ-01-37/1/ от 24.01.2024г. на БДИБР. Във връзка с това сме получили отговор от директора на РИОСВ Пловдив, изх.№ОВОС-3051-13/12.02.2024, с който сме уведомени, че от кандидата за възложител е изискана допълнителна информация, включително и за удостоверяване на правото на възложител.
От друга страна, още в първоначалното ни Възражение ние сме посочили на директора на БДИБР относимите мерки от действащите ПУРБ 2016-2021 и ПУРН 2022-2027 на ИБР, ведно с действията към тях, които на практика забраняват реализацията на ИП.
Резултатът от усилията ни досега е следния:

II. Специална част
1.Нарушения на директора на РИОСВ Пловдив
В точка 2.1. от първоначалното ни Възражение от 23.01.2024г. ние сме уведомили директора на РИОСВ Пловдив за следното:
2.1. Процесните ПИ с номера 56784.520.1 и 56784.520.2 по кадастрална карта и кадастралните регистри на гр.Пловдив са обградени отвсякъде от други имоти, съдържащи в себе си принадежащите земи на река Марица, които са публична държавна собственост по смисъла на чл.11 от ЗВ.

По-специално, в конкретния случай става дума за ПИ №№56784.520.1263 и 56784.525.3013, които според кадастъра са с вид собственост: Държавна публична, вид територия: Територия, заета от води и водни обекти, НТП Водно течение, река.

Тези имоти обграждат имотите на кандидата за възложител и някъде в тях кандидатът е обявил безгрижно, че възнамерява да си построи мост, с който да стига до острова си заедно с посетителите на потенциалните или не атракциони. В описанието на ИП никъде не става дума кандидатът да има каквито и да било права да инициира и осъществи процесното ИП, което засяга и чужд имот или имоти, които са публична държавна собственост, нито има права да строи каквото и да било, камо ли пък мостове в чуждата собственост, нито да преминава над тази чужда собсвеност по какъвто и да било друг начин – с въжени линии, летене, телепортиране, приземяване и т.н.

Според ЗДС, единствен вариант за кандидата да придобие права да строи каквото и да било върху или над имоти, публична държавна собственост, в случая е концесията, доколкото даже и чл.62, ал.1 от ЗЕ не е приложим, тъй като не става дума за енергиен обект!

Ето защо е видно, че кандидатът за Възложител не е представил доказателства, че има права да инициира или да кандидатства за одобряване на неговото ИП, не отговаря на определението за Възложител, дадено ни в т.20 от ДР на ЗООС, и не може да бъде третиран като такъв от компетентните или не органи по никакъв начин! Никой не може да строи каквото и да било, камо ли мост, върху чужда собственост, камо ли пък държавна, публична!
…………………………………………………………………………………..

Край на цитата

В писмото си до сдружение Балканка изх. №ОВОС-3051-13/12.02.2024 /Приложение №1/, директорът на РИОСВ Пловдив ни уведомява, че е изискал документите за удостоверяване правото на Възложител и е получил от община Пловдив някакви си Протокол от заседание на ЕСУТ и Заповед на кмета на община Пловдив, НО никъде не става и дума да е представен документ за учредено право на строеж на новия мост, който е част от процесното ИП, и без който то не може да се реализира.

От друга страна, за да се строи каквото и да било в откритите пространства над имотите публична държавна собственост, включително и мостът към процесното ИП, в чл.188, ал.5 от ЗУТ има един нелош текст, който гласи следното:

(5) Строежите под и над улици или други открити пространства, собственост на общините или държавата, се извършват въз основа на учредено право на строеж по реда на Закона за общинската собственост или на Закона за държавната собственост.

От гореизложеото се налага правен извод, че кандидат за възложителят не е представил, а директорът на РИОСВ Пловдив не е получил необходимите документи за учредено право на строеж за преминаване на моста му в откритото пространство над имоти ПИ №№56784.520.1263 и 56784.525.3013, които според кадастъра са с вид собственост: Държавна публична, вид територия: Територия, заета от води и водни обекти, НТП Водно течение, река.

В този смисъл, кандидатът явно все още не отговаря на определението за възложител от т.20 на ДР на ЗООС и директорът на РИОСВ Пловдив е бил длъжен да прекрати процедурата моментално. За съжаление, иначе уважаваният от нас директор Йотков е сторил точно обратното, като е нарушил закона, задвижвайки процедурата по ЗООС в явно неследваща се облага на процесния кандидат възложител!

ВАЖНО:

Горепосоченият проблем е валиден и при процедурите по реда на ЗУТ, поради което се надяваме и областният управител на област Пловдив да изпълни задълженията си по реда на надзора за законност относно досегашните и бъдещите действия на община Пловдив, например при допускане изработването на ПУП-ПРЗ и/или издаване на разрешение за строеж някой ден за ИП, което включва и мост над публичната държавна собственост. Общественият интерес трябва да бъде защитен, доколкото правото на строеж в такива случаи винаги е възмездно, а не е безплатно!

2.Нарушения на директора на БДИБР

В точка 2.2. от първоначалното ни Възражение от 23.01.2024г. ние сме уведомили директора на БДИБР за следното:

2.2. Процесното съобщение за първо уведомяване носи дата 22.12.2023г. То предвижда изсичане на растителност върху остров Адата от порядък на 10-11 процента от цялата площ, тъй като островът е напълно обрасъл с растителност и дървета, а обявената за застрояване площ е 10 + 1 процента.

От друга страна, целите на Закона за водите за предотвратяване и/или намаляване на щетите от вредното въздействие на водите се постигат чрез интегрирано управление на речния басейн, неизменна част от което са ПУРБ и ПУРН.
Така ние намираме, че според новия ПУРН 2022-2027 на ИБР остров Адата попада в Район със Значителен Потенциален Риск от Наводнения /РЗПРН/ с код BG3_APSFR_MA_05.
В приложение К на същия ПУРН има една нелоша мярка с код М21-В1 и действие към нея, което гласи следното:

„Забрана за изсичане на естествена дървесна растителност по бреговете и островите на реките;“

Следователно, процесното ИП е в противоречие с новия ПУРН, който вече е в сила, тъй като цялата растителност върху острова е пораснала по естествен път, тъй като никой никога не го е залесявал остров Адата с каквото и да било. За важното значение на тази естестено оформила се растителност като средство за предпазване от ерозия, за биоразнообразието, за самопречистващите фунцкии на реките, за количественото и качествено състояние на подземните води и т.н. въобще няма да споменаваме, тъй като вече ни втръсна да повтаряме едно и също нещо на РИОСВ и на БД Пловдив с един и същ резултат!

Разбира се, според нас новото ИП сега трябва да се оцени за допустимост спрямо новия ПУРН, но, познавайки практиките на иначе дълбоко уважавания от нас директор на БДИБР Васил Узунов, не можем да не допуснем, че той може да реши да пусне становище за допустимост, в което да оцени процесното ИП спрямо стария ПУРН 2016-2021(2024).

От друга страна, понастоящем все още действа старият ПУРБ 2016-2021 (2050) на ИБР, където се открива една мярка с код HY_1 и действие към нея HY_1_1, което гласи следното:
Въвеждане на забрана за сечи на естествена дървесна растителност по бреговете и островите в реката
Действието е приложимо за частта на водните тела, попадащи в зони за защита на водите по чл. 119,а, ал. 1, т. 5 от ЗВ, в каквато част безспорно попада остров Адата, тъй като той попада в рамките на Защитена Зона по Директивата за местообитанията на ЕС .река Марица BG0000578.

От гореизложеното може да се релевира правен извод, че процесното ИП противоречи на мерки от действащия ПУРБ и от действащия ПУРН и, следователно, е недопустимо спрямо всеки един от същите стратегически планови документи. В противен случай – ако се допусне осъществяването на ИП – целите на ЗВ няма да бъдат постигнати, а обратното.

Специално за директора на БДИБР подчертаваме, че е забранено изсичане на естествена растителност по островите на Марица, без значение какъв вид е тя. Важното е да се е самозалесила по естествен път, а не да е изкуствено залесявана.

От горното произлиза, че всеки строеж върху острова, който предвижда изсичане на каквато и да било естествена растителност по него, е недопустим, следователно и изготвянето на ПУП за недопустим строеж е също толкова недопустимо.

…………………………………………………………………………………..
Край на цитата

За процесното ИП така информираният директор на БДИБР вече е издал два документа. Първият е Становище за допустимост № ПУ-01-37(2)/01.02.1024г., което се открива на следния линк:
https://earbd.bg/files/File/Stanovishta_dopustimost/2024/February/%d0%9f%d0%a3-01-37(2).pdf

В този документ се забелязват следните нарушения на относимата правна рамка, извършени от директора на БДИБР:

А. На стр.1 най-долу директор Узунов е обективирал свое волеизявление, в което с неследващ се ентусиазъм настоява, че „Новоизградените мостови съоръжения ще засегнат три имота“, сочейки имота на кандидата и два имота – улици, собственост на общината.

Така директор Узунов, който отговаря за състоянието и ползването на публичната държавна собственост по смисъла на чл.11 от ЗВ, не е успял да забележи, че ще се строят мостове над откритите пространства на река Марица, която е публична държавна собственост, за което се изисква учредено право на строеж по чл.188, ал.5 от ЗУТ, каквото кандидатът не е представил. Директор Узунов не е забелязал тези подробности, въпреки че е бил изрично информиран за тях от нас.

Б. В точка 1.4.1 на стр.3 на изящното си становище директор Узунов правилно е цитирал относимите мерки в действащия ПУРБ 2016-2021 на ИБР, които забраняват да се сече каквато и да било растителност по остров Адата.

В точка 1.4.2 на стр.3 на изящното си становище директор Узунов е пропуснал факта, че в приложение К на ПУРН 2024-2027 на ИБР също има една нелоша мярка с код М21-В1 и действие към нея, което гласи следното:

„Забрана за изсичане на естествена дървесна растителност по бреговете и островите на реките;“
Фактът е симптоматичен, но не чак толкова важен, доколкото същите забрани ги има и в ПУРБ.

Нарушението на директор Узунов в случая се изразява в това, че директор Узунов е пропуснал да забележи, че целият остров е покрит с растителност и че процесното ИП предвижда изграждане на нови съоръжения и строежи, които ще заемат общо 11% от площта на острова, без да броим пътищата и пътеките между тях, заради което растителността върху тези 11% от площта на острова трябва да се изсече, освен ако директор Узунов не счита, че строежите и съоръженията ще се изграждат върху дърветата и растителността, което няма да ни учуди въобще!

С други думи, процесното ИП въобще няма как да се реализира, ако не се извършва забранената от ПУРБ и ПУРН сеч на растителността по остров Адата и, следователно, е недопустимо спрямо тези стратегическки документи. Ето защо Заключението на директор Узунов, което съдържа условие за „запазване на съществуващата естествена дървесна растителност“, е неизпълнимо.

Вторият документ на директора на БДИБР е писмо за поправка на явна фактическа грешка в първия документ. Той се открива на следния линк, но не съдържа нещо съществено по поставените тук проблеми, защото директор Узунов не е открил описаните тук свои, случайни или не грешки:

https://earbd.bg/files/File/Stanovishta_dopustimost/2024/February/%d0%9f%d0%a3-01-37(3).pdf

ИСКАНЕ:

Уважаеми дами и господа,

Въз основа на гореизложеното, настояваме процедурата по реда на ЗООС и по чл.31 от ЗБР да бъде прекратена незабавно. Настояваме Инспекторатът на МОСВ да извърши проверка за незаконните действия да директорите на РИОСВ Пловдив и на БДИБР в неследваща се облага на трети лица и, като се установи истинността на изложените тук факти, същите директори да бъдат уволнени!

Настояваме също така областният управител на област Пловдив да изпълни законовите си задължения по отношение на действията на отговорните лица от община Пловдив и да не допусне изработване на ПУП ПРЗ и реализация на строеж, за който нови мостове ще преминават в откритите пространства над имоти, публична държавна собственост, без съответното право на строеж върху тях и без кандидатът да е овъзмездил подобаващо собственика на тези имоти, тоест държавата!

Молим, да ни уведомявате на всеки следващ етап за Вашите действия и/или бездействия по случая, за да се срещаме или не отново в съда!

Предварително благодаря за разбирането и съдействието.

Подобни публикации